Verhaal

1922 Vakmanschap is meesterschap

Door Jan ten Hove. Op 3 mei 1922 fuseert brouwerij De Klok uit Groenlo met de Enschedesche Stoombierbrouwerij tot de Grolsche Bierbrouwerij. Grolsch is het bijvoeglijke naamwoord van Grol oftewel Groenlo, waar de lokale brouwerij al sinds de 17de eeuw gerstenat produceert. Met twee moderne fabrieken groeit de omzet gestaag. Na de Tweede Wereldoorlog krijgt het biermerk een grote naamsbekendheid door de reclamecampagne ‘Vakmanschap is Meesterschap’. Deze campagne wordt vormgegeven door fotograaf en filmer Paul Huf en legt de nadruk op het ambachtelijke brouwproces. De opvallende beugelfles van Grolsch vindt ook in het buitenland steeds meer aftrek. Vanaf het voorjaar van 2005 wordt de productie geconcentreerd in een nieuwe fabriek in Boekelo. Dat betekent ook het einde van de Enschedese vestiging, die bij de vuurwerkramp van mei 2000 zwaar is beschadigd.